Loyal Followers

Friday, August 05, 2011

tak de sivik punye budak!

assalamualaikum wbt.


ni bukan entry utk orang kurang upaya (OKU) yg berkepala besar
tapi ni utk budak yang harap kepala je besar tapi xde sivik


semalam aku pergi ke satu pasaraya ni sbb nak beli buah nk buat dessert 
then masa nak bayar kt kaunter tu punye lah ramai org duk beratur
tetiba dtg la 2 orang pompuan cashier ni bukak kaunter baru kt sebelah aku
aku pun menapak la kt situ dgn harapan nak bayar tanpa kena beratur.


aku pun letak la satu persatu barang kt kaunter, tiba-tiba

cashier : eh, boleh pergi tengok tak harga betik ni berapa sekilo?
aku : kenapa sy pulak yg kena pegi tengok? kan dah ada harga tu, tadi sy dah timbang la.
cashier : sy bukan nak tahu harga ni, sy nak tahu harga sekilo je. (dengan muka bongkak)

ok x pe, sebab malas nak gaduh di bulan yg mulia ni 
aku pun berjalan la 1 km lagi pegi balik tempat buah tu
aku pun x fhm buat ape nk harga sekilo sdgkan dah ada harga kt situ


lepas tu budak tu smbung balik kira barang aku
tengah2 buat keje tu boleh lg melalak2 berbual dgn cashier lelaki kaunter sebelah
aduhai annoying betol!

cashier : RM 23.60
aku : (aku bg duit RM 50 sekeping lepas tu syiling 60 sen)
cashier : tak de duit kecik ke?
aku : xde la, tu je yang ada
cashier : huh! datang kedai duit kecik pun tak de (mulut terkumat-kamit)

aku yang dengar ni berdesing telinga oiii
dah orang bagi duit tu, bagi jelah bakinye
tak kan supermarket sebesar tu tak de duit baki kottt

cashier : nah duit baki.
aku : jap. (tgh sumbat barang dlm plastik)
cashier : cepat la kak!
aku : (ambik duit baki dgn muka tak puas hati)

bila sampai kt kereta, aku tngok resit & kira balik brg-brg aku beli tu
tak de la byk mana pun brgnya, tapi pelik knpe boleh sampai RM 23.60
kira punya kira, barang aku semua harga RM 15.50 je
tapi budak tu kira lebih ape halllll
bengang betol la aku, tgh2 puasa ni sabar jelahhh


aku pegi balik kt kaunter tu suruh budak tu kira balik
dia buat muka tak puashati giler ngan aku
aku bacakan dia satu-satu harga barang aku tu
nahhh! last2 keluar la jumlah RM 15.50!
lepas dia pulang balik duit aku tu

aku : awak lain kali kalau nk kerja buat la kerja elok2, layan customer tu jangan la kurang ajar sgt. bukan awak sorang je puasa, orang lain pun puasa jugak. jangan la buat muka mcm kena cirit-birit je, nnt orang dah tak nak datang.
cashier : (jeling sampai juling! hahaha)

alahai pompuan, kau tu muda lagi tapi tak de adab dgn orang
kau ingat kau pakai maskara smpai lekat2 bulu mata tu kau boleh berlagak ke
harap kepala je besar tapi x de sivik punya budak
aku dulu yg tak belajar sivik kt sekolah pun tahu moral & sivik ni
semoga kau tak berperangai mcm tu dgn orang tua kau.





^____^


2 comments:

  1. niceee kak nana! mmg ptut diajarnye. mybe tula balasan die sbb lyn customer mcm hampeh. at last die salah kire and die malu sndiri. hihii.

    ReplyDelete
  2. tulah, geram betol tngok perangainya. tgh buat keje nk gedik2 lg. hehehe.

    ReplyDelete