Loyal Followers

Thursday, September 30, 2010

.kenapa lelaki menangis?.

kenapa lelaki menangis? secara umumnya, kita tahu kaum lelaki susah sangat nak mengalirkan air mata berbanding perempuan..ada yang kata lelaki susah untuk menangis sebab ego & nak control macho..betul gak tu, tp korang tahu x sebenarnya lelaki pun menangis tapi mereka hanya menangis di dalam hati je, tu pun sebab kesakitan dan kekecewaan yang tak dapat ditanggung barulah diorg akan mengalirkan air mata yang susah nak mengalir itu..diorg tu menangis bukan macam menangis meroyan macam sesetengah perempuan nie, diorg mmng nangis tp ala-ala cool gitewww..hehehe..


kalau perempuan, biasanya kalau tngok movie yg sedih2 ckit pun da nangis tp lelaki nie x..mngikut pengalaman aku lah kan, biasanya kaum lelaki nie akan menangis bila perkara tu berkait rapat dengan keluarga & kisah cinta diorg..aku pernah nampak lelaki mengalirkan airmata bila paksu aku menangis bila kami kehilangan atuk aku, pakcik aku yg menitiskan airmata kerana kematian anak sulungnya semasa lahir, airmata seorang atuk yg terlalu gembira melihat cucunya yang mendapat keputusan yg cemerlang dalam peperiksaan dan juga airmata seorang abah yang berjauhan dengan anak-anaknya utk bekerja mencari rezeki..


percaya atau tidak, adakalanya lelaki jugak akan menangis bila diorang kecewa bercinta..bukan la maksudnya bila gaduh je manangis, tp bila seseorang lelaki itu menyayangi seorang perempuan dgn setulus hatinya hingga sanggup merendahkan ego lelakinya dan bila cinta diorang dikhianati, kekecewaan itulah yg akan membuatkan lelaki menitiskan airmata..Airmata lelaki bukan bermaksud jatuhnya ego atau kalah tetapi ia menunjukkan kekecewaan yg tidak dapat ditanggung oleh hati..sesungguhnya bukan senang lelaki nak menangis sebab perempuan dan perempuan, kau patut menghargai kalau lelaki manangis sebab kau..
Dalam hadis Nabi saw bersabda:

"Lelaki yang baik adalah lelaki yang menyayangi ahlinya. 
Lelaki yang hina adalah lelaki yang menghina wanitanya."


Percayalah disebalik ketegasan dan keegoaan yang ditunjukkan oleh lelaki, masih ada kelembutan dihati. Andai hati mereka sebagai lelaki tersentuh mereka juga akan bersedih tapi cara mereka meluahkan dan menghilangkan rasa kesedihan itu mungkin berlainan dengan perempuan. Berbanding perempuan yang suka menghilangkan rasa bebanan dihati dengan menangis...

p/s: ini adalah pandangan dari pengalaman diri semata-mata, tak ada kena-mengena dgn mana-mana lelaki atau perempuan...


- Nik Imana -

12 comments:

  1. uih.. lelaki pun manusia biasa mek.. mereka de gak perasaan.. cume maybe lambat sensitif kot.. haha

    ReplyDelete
  2. untunglah kalo ade laki nangis sbb aku,haha
    best2X

    ReplyDelete
  3. aibaks: tahu, sbb tu la tulis mcm tu..terharu kot tngok lelaki mnangis..hahaha..

    ReplyDelete
  4. armouris: hahaha..ok2 thanks ya..=)

    ReplyDelete
  5. baya: mesti ko bangga kan klu ade lelaki nangis sbb ko kan? hahaha..aku klu pompuan nangis aku x kesah sgt sbb dah biase, klu lelaki rse mcm nk tngok..hahaha..

    ReplyDelete
  6. kalau fahrin nanges.aku pon nanges.cewaahh hehehe.lelaki jarang nanges.but once dah nanges.sgt touching woo tgk eheeheh btw hye dear..nice blog too..i love the song.hehe

    ReplyDelete
  7. hahaha..yelah tu, klu lelaki nangis senang plak ko nk touching2 ek? hahaha..thanks ya..nie lagu melda - putus ~

    ReplyDelete
  8. ssah nk tgk llaki nangis neh..dorg neh super duper ego..hoho^^,

    ReplyDelete
  9. klu lelaki senang menangis mcm perempuan, xde la bezanya sifat lelaki & perempuan..huhuhu..

    ReplyDelete
  10. aku like lelaki yang bleh mennagis..

    Jum Singgah yer
    Latest entry di:

    Kasih Hingga Mati
    Teka movie
    Shoutbox hello kitty baru.

    ReplyDelete