Loyal Followers

Tuesday, December 29, 2009

isu2 panas penutup tirai 2009


2009 telah mencetuskan byk kontroversi
x kira la dlm industri hiburan ke
sistem perundangan Malaysia ke
sistem pemerintahan Malaysia pun byk
dan antara isu2 panas yg telah dicetuskan
oleh golongan2 tertentu sebagai penutup tirai
Tahun 2009 adalah:-

ISU 1
Bajet Tahun Depan Hampir Tidak Lulus di Parlimen

Bagaimana bajet tahun depan hampir tidak lulus di Parlimen kerana ramai anggota Barisan Nasional tidak hadir ketika pengundian dikira. Ini adalah suatu perkara yang tidak pernah berlaku sebelum ini. Implikasinya kerajaan sekarang terselamat hanya dengan tiga undi. Cuba kita bayangkan kalau Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak, Timbalannya, Tan Sri Muhyiddin Yassin dan lima lagi menteri tidak hadir, apakah kerajaan sekarang sudah jatuh?
Bacaan kali ketiga Bajet 2010 diluluskan Dewan Rakyat malam 14 Disember lalu dengan hanya kelebihan tiga undi, yang mana 63 orang Ahli Parlimen menolak, manakala 66 lagi menyokong. Dikatakan 70 lagi anggota Dewan Rakyat BN tidak hadir ketika pengundian itu diminta oleh pembangkang yang mungkin tahu ramai di antara mereka itu tidak hadir. Walaupun alasan yg dikemukan boleh diterima pakai kerana ada di antara mereka berada di tanah suci Makkah waktu itu selain daripada beberapa orang lain berada di luar negara untuk tugasan rasmi, yang lain tentunya boleh hadir. Apakah ini menunjukkan ramai ahli Yang Berhormat kita tidak memberikan tumpuan serius terhadap tanggung jawab mereka sebagai Ahli Parlimen, hanya mereka sendiri yang mengetahui.




ISU 2
Kehilangan Enjin Pesawat F-5E milik Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) 

Peristiwa kehilangan enjin jet TUDM pula adalah sesuatu yang amat memalukan. Mulanya dikatakan satu enjin pesawat F-5E hilang. Itu saja pun sudah tidak masuk akal apatah lagi yang kedua lima bulan kemudian. Kini terbongkar pula bahawa pelbagai peralatan dan kelengkapan ketenteraan yang lain turut lesap.
Menteri Pertahanan, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi sendiri menyatakan kemungkinan lebih banyak kes penyelewengan lain akan diketahui berikutan dengan pemeriksaan audit yang lebih terperinci yang sedang dilangsungkan sekarang.

Kehilangan dua enjin jet itu diketahui selepas audit dilakukan atas arahan Panglima Angkatan Tentera, Jen Tan Sri Azizan Ariffin yang sebelum ini menjadi Panglima TUDM. Beliau menyifatkan mereka yang terbabit itu sebagai pengkhianat negara. Hingga kini, tidak pula diketahui jenis peralatan dan kelengkapan yang hilang itu. Apakah ia juga termasuk berbagai peralatan yang sensitif dan berbahaya? Kerajaan sepatutnya sudah boleh jelaskan secara terperinci apakah peralatan ketenteraan yang hilang selain dua enjin jet F-5E itu. Dalam kes enjin itu, segala dokumen mengenainya juga hilang kerana tanpa dokumen itu, enjin berkenaan tidak mungkin boleh dijual. Tentunya dokumen itu disimpan di tempat yang difikirkan selamat, maknanya bukanlah dalam sebarang laci atau almari biasa.

Gambarannya tentulah kehilangan itu membabitkan pihak yang mengetahui selok belok sistem simpanan dan pengeluarannya. Tentunya ia mungkin membabitkan pegawai tinggi dalam TUDM kalau pun tidak di Kementerian Pertahanan. Apa pun dikatakan seorang Brigadier Jeneral dan empat anggota lain TUDM sudah pun dikenakan tindakan. Tetapi kini kedengaran banyak suara mereka yang terbabit harus dibawa ke muka pengadilan sebagai pengkhianat negara.

Ini adalah kerana peralatan strategik demikian hanya boleh di eksport dengan restu kerajaan di mana peralatan itu dibuat. Antara negara itu ialah Amerika Syarikat pembekal jet tempur kita selain pelbagai peralatan lain termasuk peluru berpandu. Negara lain termasuk Russia dan Perancis. Ia juga menimbulkan tanda tanya bagaimana selamatnya simpanan segala peralatan dan kelengkapan ketenteraan kita. Tentunya negara asing yang menjadi pembekal pelbagai peralatan pertahanan kita itu juga akan berasa cemas jika peralatan berbahaya demikian boleh jatuh ke tangan puak ekstrim dan pengganas.

Kesimpulannya ialah wujud kelemahan dalam sistem simpanan peralatan itu hingga enjin jet pun boleh hilang selain daripada pelbagai kelengkapan dan peralatan lain. Walaupun Zahid menjamin sistem rekod termasuk peraturan inventori segala kelengkapan pertahanan negara di Kementerian Pertahanan dan ketiga-tiga ketumbukan iaitu tentera darat, udara dan laut amat kemas, beliau tidak pula boleh memberi jaminan ia tidak boleh dibolosi. Ini bermakna sistem itu sendiri kini tidak kemas. Memandangkan kelengkapan ketenteraan yang disimpan termasuk pelbagai jenis peralatan tentera yang berbahaya dan sensitif, ia tidak harus boleh jatuh ke tangan orang lain. Oleh itu sistem inventori dan simpanan yang perlu diwujudkan sebolehnya 100 peratus terjamin kalis sebarang perlakuan tidak diingini termasuk kecurian.

Kemudian diberitakan pula enjin itu sudah pun dieksport ke luar negara. Ini juga menimbulkan pelbagai persoalan lain. Siasatan menunjukkan enjin pertama dibawa keluar dari tempat simpanannya di markas Skuadron Ke-12 Scorpion di Butterworth untuk penyelenggaraan rutin di kem Sungai Besi pada 26 Jun, 2007, manakala enjin kedua pada 1 November tahun sama. Bagaimanapun, kehilangan itu hanya disedari pada Mei 2008 hampir setahun daripada kehilangan pertama. Anehnya, laporan polis terhadap kehilangan itu hanya di buat pada 4 Ogos, iaitu tiga bulan selepas jenayah itu diketahui.

Persoalan juga timbul bagaimana enjin itu boleh pula dieksport ke luar negara? Tentunya ia perlu mendapatkan persetujuan Kementerian dan pihak Kastam. Ini menunjukkan banyak persoalan yang perlu dijelaskan kerajaan untuk memulihkan kembali kepercayaan rakyat serta juga negara pembekal kelengkapan ketenteraannya.

(sumber dari Berita Harian)

Natijahnya, dalam isu kehilangan enjin pesawat ini
Malaysia akan menghadapi masalah besar.
Pembelian senjata dan peralatan ketenteraan daripada Amerika
ialah di bawah program Foreign Military Sales (FMS)
iaitu Kerajaan Amerika mengawal setiap senjata/peralatan ketenteraan
yang dijual kepada negara luar untuk menjamin
ianya tidak terjatuh ketangan negara yang disenarai hitam oleh Amerika.
Malaysia bertanggungjawab ke atas keselamatan
dan pergerakan peralatan tersebut.
Kehilangan barang2 tentera kali ini amat banyak,
termasuk log booknya sekali iaitu rekod penyelenggaraan peralatan tersebut.
Malaysia boleh dituduh sebagai agen atau
pusat penyeludup peralatan ketenteraan
ke negara-negara yang dilarang oleh Amerika.
Wahai pemimpin-pemimpin negara,
sekarang bala akan jatuh ke atas kepala anda semua.
Malangnya rakyat juga akan memikul sama.

-Nik Imana-

Friday, December 25, 2009

Merry Christmas babeh!!!

Christmas or Christmas Day is an annual holiday
that in Christianity commemorates the birth of Jesus Christ
It is celebrated on December 25
but this date is not known to be Jesus' actual birthday
Christmas is central to the Christmas and holiday season
and in Christianity marks the beginning of the larger season of Christmastide


Popular modern customs of the holiday include gift-giving, music,
an exchange of greeting cards, church celebrations, a special meal, 
and the display of various decorations including  
Christmas Trees, lights, garlands, nativity scenes, and holly  
Father Christmas known as Santa Claus in some areas
is a popular mythological figure in many countries
associated with the bringing of gifts for children...


to all my christian friends 
especially Bernstein Mirin, Matt David, Benazir Japiril,
Cora Sibungkil and also my ex-teacher, Miss Hilda Binson
wish u guys  
SELAMAT HARI NATAL @ MERRY CHRISTMAS...
may God bless u babeh!!!

-Nik Imana-






♥ Aznil & Din Beramboi ♥



hi readers!!!
u guys penah dgr x RIUH PAGI DI ERA
kt radio ERA pagi2
i sgt excited nk bngun pg
semata2 nk dengar celoteh bongok
Pak Nil ngan Din Beramboi
seriously diorg sgt kelakar ok!
hahaha...


kadang2 klu dengar celoteh diorg
nie kat dalam kete mase ngah drive
pun bleh tergelak terbahak2
lucu gler dgr drama sebabak
Din Beramboi ngan pendengar yg call 2
mcm2 cerita la diorg nie ngarut
leh hilang tension bwk pg2 nie
maklum la kan pg2 msti tension
dgn traffic jem la ape la


ade la satu peristiwa nie
yg berlaku kt i mase ngah drive nk g pasar
mase 2 i bhenti kt traffic light
i ngah syok2 dgr Din Beramboi berdrama
ngan sorang akak nie
i x ingat psl ape tp mmng lucu gler
smpai i gelak la sorang2 dlm kete 2
tetibe i perasan abg2 dlm lori kt sebelah
tebahak2 gelakkan i
abg 2 ckp "dik, x sihat ke ari nie gelak sorang2"
kurang asam punye laki
msti die ingat i nie xbpe sihat
gelak sorang2 dlm kete
malu seyh kne tegur cam 2
rase muka nie cam nk sorok kt bontot
hahahaha...
smpai skrg klu lalu kt traffic light 2
msti tsenyum sorang2


but seriously
Pak Nil ngan Din Beramboi mmng best
selalu menceriakan pagi2 pendengar
dgn celoteh mereka yg ntah pape
credit to them!!!


I ♥ PAGI DI ERA

:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::


-pendengar setia ERA-
♥ ♥ ♥ ♥ ♥






Thursday, December 24, 2009

Sesungguhnya...


SESUNGGUHNYA 

**************************************************


hye readers!!!
da lame x update blog
bkn x de idea tp sedikit busy lately
tetiba plak terasa nk post psl lagu UNGU nie
lagu nie sgt best
hari2 dgr kat TV klu tngok citer SOLEHA


makna yg tersirat dlm lagu nie sgt mendalam
yang mana membuatkan kita sbg manusia
merasa insaf seketika
yang mana kita hidup didunia ini
yang hanya sbg 'loan' Allah kpd sekalian manusia
yang bukak kekal selamanya
dan yang mungkin akan diambil semula
nikmat yang di'loankan' nya kpd manusia


saat dunia berhenti berputar
saat manusia tak sanggup lagi berharap
 ketika mentari tak sanggup lagi berjanji
menyinari dunia yg tlah kau singgahi


ketika ini apa lagi yang kita mampu lakukan
selain menadah tangan memohon taubat
kepada Allah S.W.T.
sementara pintu taubat masih terbuka
mungkin sekarang nie kita masih leka
menikmati 'loan' Allah didunia
tanpa kita sedar
bahawa...


Sesungguhnya manusia takkan bisa
menikmati syurga tanpa ikhlas dihatinya
Sesungguhnya manusia takkan bisa
menyentuh nikmatnya tanpa tulus dihatinya

hahahahahah...
disamping lagu yg ada maksud mendalam
x lupa juga kpd penyanyinya
PASHA UNGU yg sgt hemsem ok!
itu jgk penting selain suaranya yg best
hahahahahaha...

****************************************************


-Nik Nur Imana Nik Li-





Wednesday, December 16, 2009

result oh result

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥
hye readers...
sorry 4 not have time 2 update my blog
dah bersarang berhabuk da nie
huhuhu...


anyway, currently busy wif my cousin
that her mum just deliver her baby
baby girl uallsss...:)
and wif my granny that admitted
to the Hospital Tanah Merah
bcoz of seriously injured in her stomach
and suddenly i got new msg from unknown sender

****************************************
"Nana, dah check result?
dapat bape? ok x?"

****************************************

owh God!
result 4 final had been released
cannot imagine how's my result
i guess it gonna be bad
bcoz i'm not study hard 4 my final

and then
after fighting with da slow network
that's my result
:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::



ouch!!!
sgt malu ok!!!
but thanks 2 God bcoz of not give me 'GAGAL'
and i still got 3.00 above
(malas nk kira pointer sbb x tau camne nk kira)
overall it's quite ok actually
really worth wif my less efford put on it
hahaha...


really thankful 2 God
have 2 struggle to get DEAN LIST
for next sem
chaiyok nana!!!

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

Monday, December 14, 2009

no one is above you

Actually, relationship can be describe as "a room"
there has always been a doorway in a relationship
A doorway that makes you enter
A doorway that make you leave
It always open and anybody can come in and out of your life
without prior notice...

You paint the room with any colors you want
that fits both desires or you just let it be a white painted room
Expressionless, empty and dull
You fill in with things or
let it be as empty as your hearts are...


But the most important thing is:

It is best to have a lover
who in the first place dragged you into this room
hold u tight in his arm
and every single time you feel lost
and something's missing and when that happens
you wish to escape
he is there to quickly chase after you
to not let you walk away and leave him alone...

To my honeybee Iskandar
gonna miss u so much dear
i'll keep waiting 4 u to come back
always pray 4 ur success
gud luck honeybee!!!

YOU'RE MY BOY
AND YOU WILL ALWAYS BE...

*********************************************
-honeydew-


Sunday, December 13, 2009

tgh shopping pun bleh mati jgk!!!


korang ade dgr x pasal kejadian accident kat KB Mall???
tentang kete jenis ford yg merempuh lubang angin
dekat basement atas KB Mall
dan jatuh betul2 kat tgh eskelator
mcm yg korang bleh tngok kt gambar bawah nie


bukan nak dijadikan bahan ketawa
tp gurl yg drive kete 2
telah mencipta satu evolusi baru
yg mana kebanyakan kita dgr accident kat atas jalan
tp nie accident kete kat dalam shopping mall


yg x best dengarnye ade 2 org student masterskill
yg meninggal dlm accident 2
diorg g KB Mall 2 sbb nak cucuk duit yg mak bapak
diorg baru kirimkan


bukan la ape
saje nk membuka mata kita bahawa
kita tidak tahu bila kita akan mati
kita tgh syok2 bershopping kt Mall
tgh bergelak ketawa main boling ngan kwn2
tgh turun tangga eskelator pun bleh mati
mcm yg terjadi kat 2 student Masterskill 2


ayat common yg selalu kita dengar
yg datang dari mulut mak bapak kita:
"bawak keta 2 slow2 ckit, nnt accident."
"lintas jalan 2 tngok la kiri kanan, jalan sibuk skrg nie"

kita selalu ingat yg kita berisiko tinggi utk accident
bila kita ngah drive, duk tepi jalan
kita ingat bila kita duk dlm shopping mall
kitadah selamat dari benda2 tu sume
tp at last, kt atas eskelator pun kita bleh mati


ini bermakna kita harus sentiasa bersedia
x perlu tunggu kita sakit
x perlu tunggu Allah turunkan bala
baru kita nak bertaubat
Allah x kan bg 'hint' bila kita nak mati
sebaiknya kita sentiasa ingat bahawasanya
kita datang dari Allah dan kepada Allah jua kita pulang
oleh itu kita kena la sentiasa bersedia


post ini x bermaksud ape2
hanya utk memberi ingatan kpd
diri sendiri dan juga kawan2
kejadian di KB Mall baru2 ini
bkn sekadar berita hangat yg boleh disiarkan di dada2 akhbar
dan bukan juga isu yg boleh dibangkitkan dlm
permainan politik negara
tetapi juga satu peristiwa yg membuatkan
kita berfikir ape tauladan disebaliknya

-sekian-





Tuesday, December 08, 2009

law ♥ law ♥ law


"nothing is more destructive of recpect for the government and law of the land than passing law which cannot be enforced"

-Albert Einstein-

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

Sunday, December 06, 2009

English for Communication 2


gmbar mase kitorg kuar p Changlun
penuh kne sumbat kat blakang 2
mcm sardin dlm tin dah gayanya...

(ECOM 2) stand for English for Communicati0n 2
the class begin early on 30 nov until 8 dec
i've to sacrifice my holiday 4 da sake of da @#$%^* class
arghhhh...org nak cuti la wey!!!


xde precious time lg ke nk buat kelas nie
UUM nie mmng la kan, saje je ngade2
wat mase org ngah cuti sem
membazir je nk ulang alik
da la x abis lg nak Raya Haji


kitorg sume kne stay kat Muamalat ngan YAB
with da old facilities, not bad
by da way, Kachi is much better of course
nsb baek aku duk sebilik ngan Jau & Fatin
huhuhu..leh ngumpat!!!


30 nov 2009
first class begin!!!
penat giler kot start klas awal pg smpai la ptg
i can't stand wif da 8.00 a.m until 5.oo p.m. class everyday
stress weyh tau x???
da la blaja english je, kat UiTM dlu pun blaja BEL gak
adoyai..


dah la ECOM 2 wat mase cuti
tp kedai mkn x bukak
kebulur kitorg kt sini tau x???
mmng x leh nk manage properly la
UUM nie kata je universiti pengurusan
awal2 nie xde la terurus mane pun
haprak btoi..
nie yg aku angin btol nie
nk mkn pun kne p kuar jauh2
ari2 aku sumbat nasi mamak je
kang muka pun mcm mamak daa..
GERAM tol!!!


Can't wait until 8 Dec
da nak balik sgt2 da nie
cukup la da bape hari duk cni
cepat2 la abis kelas nie....
ARGGHHHH!!!!